Pretoria, Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van MartenMinca - WaarBenJij.nu Pretoria, Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van MartenMinca - WaarBenJij.nu

Pretoria, Johannesburg

07 September 2018 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nadat we in Golden Gate NP zijn geweest en weer opgewarmd zijn, zijn we doorgereden naar Pretoria. We checken in bij een goed maar niet te duur hotel wat we voorgaande keren kennen.

Er is wel veel gedoe met de kamer dit keer. We hadden online een non-smoking, Kingsize-kamer geboekt. we krijgen eerst een smoking-King, daarna een non-smoking-queen en daarna toch maar weer de smoking-King:-) Vanwege een congres zitten ze vol. De volgende dag kunnen we een non-smoking-King krijgen, maar ze zijn wel erg behulpzaam. Ook de camper die niet in de garage past, wordt netjes op een plekje voor de deur in de gaten gehouden door de bewaking.

Donderdags gaan we een tour door Pretoria doen onder begeleiding van een gids. Erg leerzaam en leuk.

op vrijdag gaan we een dagje hop on hop off doen in Johannesburg. We hebben donderdagmiddag al de treinkaartjes gehaald. Dat werkt hetzelfde als in Nederland: je haalt een kaart en die laadt je met geld. En je checkt in en uit en het geld wordt er af gehaald. Het regent die dag, maar we gaan toch vroeg naar de trein, zodat we een hele dag in de bus kunnen en af en toe uit kunnen stappen. Het is niet druk in de bus.

Onze eerste stop zou het Carlton Centre zijn. Daar kun je met een snelle lift naar de hoogste verdieping waar vandaan je een mooi uitzicht hebben over Johannesburg. Het giet echter en dus is het uitzicht nul. We blijven maar zitten, misschien later op de dag.

Bij het Apartheid museum stappen we uit. Dat leek ons wel interessant. Helaas valt het museum erg tegen. Er is geen gids beschikbaar en ook zo'n headset gids is er niet. je loopt du eigenlijk als een kip zonder kop door het museum. overal staan bordjes met uitleg, in het Engels, veel tekst. En de route door het museum is niet aangegeven; je kunt meerdere kanten op. Beetje onoverzichtelijk wat ons betreft. We zijn dan ook snel klaar.

We nemen de bus weer en het weer is nog steeds niet opgeklaard. We maken de toer af en gaan met de trein weer terug. Het is inmiddels een uur of 3 en hij zit stampvol. Lijkt Nederland in de spits wel:-)

Zaterdag gaan we nog wat laatste boodschappen doen en de camper inleveren.

We hebben een dag-kamer geboekt in hetzelfde hotel als aan het begin van de reis. Daar kunnen de tassen inpakken en nog even lekker douchen. We eten nog wat en gaan om 20.00 uur met de shuttle bus naar het vliegveld. Inchecken en door de douane gaat soepel.

Om half 11 gaan we boarden en op tijd vertrekken we om 23.15 vanuit Johannesburg. We landen een half uur eerder dan gepland op Schiphol. Rick en Adam zijn er mooi op tijd om ons op te halen. Rond half 12 zijn we weer thuis.

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde twee weken. Weer heerlijk gegeten, soms iets minder:-), over het algemeen lekkere temperatuur, behalve de nachten en weer veel gezien en meegemaakt.

Zuid-Afrika blijft ons boeien of het nu zomer of winter is.