Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van MartenMinca - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van MartenMinca - WaarBenJij.nu

Botswana

24 Januari 2020 | Botswana, Maun

Op 20 januari gaan we maar weer een keertje naar het Afrikaanse continent. Dit keer Botswana, Namibië, Zuid-Afrika.

We vliegen op Johannesburg waar we laat in de avond aankomen. Naar het hotel en slapen. De volgende ochtend worden we netjes op tijd gehaald. En dat voor Zuid-Afrika, ze beginnen het te leren, haha.

De camper is al klaar, maar het papierwerk niet. Dat was ons wel gezegd omdat we alle formulieren en kopieën van paspoorten en rijbewijzen hadden doorgestuurd. Jammer, maar we rijden toch al om half 10 weg. Eerst wat boodschappen gehaald en op weg naar de grens met Botswana.

Wij hebben gekozen voor Skilpadshek/Pioneersgate. Op deze manier maken we misschien een omweg, maar hebben we zoveel mogelijk verharde weg.

Voor diegene die nog niet weten hoe een grensovergang gaat, hier een kleine omschrijving:

Je gaat een stempel halen om uit Zuid-Afrika te mogen.

Je gaat de grens over, nu ben je in niemandsland

Je gaat naar Botswana

Daar vul je per persoon een briefje. Wat ze willen weten is wie je bent, waar je naar toe gaat hoe lang je gaat en hoe je gaat

Dat briefje lever je in bij het volgende hokje. Daar vragen ze alles na wat je net hebt ingevuld, je krijgt een stempel in je paspoort en op een ander briefje.

Met dat briefje ga je naar het volgende hokje, daar mag je betalen voor allerlei belastingen en je krijgt een tweede stempel op het briefje

Daarmee ga je naar de grens, geeft het briefje af en je mag door.

Nadat we door de grens zijn, rijden we door naar Lobatse. Daar hebben we een B&B geboekt.

Aangekomen, weten ze niet echt meer dat we geboekt hebben, maar ze toveren een kamer tevoorschijn . Hij is in ieder geval schoon. Echt druk is het niet….

De volgende dag rijden we naar Kang. We zijn er al rond 12 uur en dus rijden we door naar Ghanzi. Dat is zo'n 300 km verder. Maar dan hoeven we de volgende dag niet zo’n lange dag.

Snel even via boeking.com een kamer geboekt. De kamer is bloedheet, je moet zittend in een bad douchen, maar het is schoon.

We rijden door Maun waar we twee nachten camping hebben. Daar aangekomen krijgen we een flinke korting aangeboden op een kamer (met airco, haha). Die nemen we. Tafel en stoelen uit de camper op de veranda en wij zitten. De logge heeft een leuke bar en terras met uitzicht op de (droge) rivier. Ze hebben hier al 3 jaar geen regen gehad. Dat belooft wat voor als we over de Okavango delta gaan vliegen.

’s-Morgens gaan we naar het vliegveld. We krijgen helemaal een boarding pass en we moeten door een security heen. Daar worden we opgewacht door een busje dat ons naar het vliegtuig brengt. We zijn met z’n tweeën. Het doet een beetje aan als Jochem Meyer op Curaçao :joy::joy::joy:.

In het vliegtuig en omhoog. Dat voelt net alsof je in een helikopter zit dus Minca vindt het opstijgen niet zo leuk, landen trouwens ook niet. Maar boven is het uitzicht geweldig. De delta staat behoorlijk droog , maar gelukkig vliegen we ver genoeg om ook te natter gedeelte te zien. Olifanten, giraffen, leeuwen: het ziet er allemaal erg klein uit.

Terug op het vliegveld kunnen we nog een halve dag Moremi Game Reserve boeken. Wild spotten. Wel aan de dure kant, maar we zijn er maar één keer. Al rammelend gaan we op weg. We bereiken het park niet, volgens ons. En we zijn al weer op tijd terug; niet helemaal wat we ervan verwacht hadden.

De volgende ochtend rijden we weg uit Maun en gaan we op weg naar Nata. We gaan kamperen op Elephant Sands. Daar lopen de olifanten door het kamp. En ja hoor bij aankomst staan er al een paar te wachten bij de waterhole. Ze slurpen en spuiten modder, je mag wel uitkijken dat je niet nat wordt, zo dicht bij zijn ze.

Af en toe komt er één rakelings langs lopen. En ook ’s-Nachts zien we er eentje die echt op twee meter afstand langsloopt. En dit was een flink exemplaar. Wel spannend.

Morgen gaan we naar Kasane, Chobe NP. Daar blijven we weer twee nachten op de camping.

De weg naar Kasane is lang en af en toe zie je olifanten oversteken. Uitkijken dus. We zijn al vroeg in Kasane. Camper neerzetten en de excursies regelen. Zelf rijden door het park kan ook met een 4x4 maar door gereden te worden zie je meer en geniet je meer. We doen 's-middags een boatcruise. Veel nijlpaarden,buffels en olifanten. En er komt een hoosbui over ons heen. 'S-avonds eten we lekker in het restaurant.

De volgende ochtend, het is inmiddels maandag 27 januari, vroeg op: we gaan mee met een game drive. Ook weer olifanten, nijlpaarden, maar ook giraffen en…. Een luipaard. Komt zomaar voor de auto langslopen. Dat is een kers op de taart.

Morgen steken we de grensbrug over Namibië en steken aan bij Katimo Mililo.

• 27 Januari 2020 - 13:21

Karin:

Hoi Mart en Minca
    Het ziet er weer super uit. Prachtige foto's zijn het. Geniet er lekker van.
    Volg jullie weer. Leuk
    Gr.eric en karin

• 27 Januari 2020 - 14:01

Jan En Marja:

Jeetje , Minca en Martien wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Mooi en leuk. Zijn stiekum toch wel een beetje jaloers. Heel veel plezier nog, maar dat gaat zeker lukken. Zijn nu al benieuwd naar het volgende verslag

• 28 Januari 2020 - 21:03

Willeke Geritz:

Wat zijn jullie weer bofkonten met zoveel dieren. Fantastisch hoor. Nog veel plezier en dieren toegewenst.

• 31 Januari 2020 - 20:01

Gerda:

Leuk weer,we zitten er weer helemaal.ben benieuwd hoe het in Etosha is.lekker genieten hoor!