Zuid-Afrika - Laingsburg - Reisverslag uit Laingsburg, Zuid-Afrika van MartenMinca - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Laingsburg - Reisverslag uit Laingsburg, Zuid-Afrika van MartenMinca - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika - Laingsburg

03 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Laingsburg

De volgende dag gaan we via de Bainskloof Pass naar de Karoo. Maar eerst beginnen we met een ontbijt bij Bertus Basson. Het zal de meesten van jullie niets zeggen, maar dat is zo’n beetje de Jonnie Boer (De Librije, 3 Michelinsterren) van Zuid-Afrika. Hij heeft een leuke ongedwongen bistro in Paarl, maar ook een chique tent in Stellenbosch. Wij zijn naar Paarl gegaan.
Daarna doorgereden naar de Bainskloof Pass. Dat is een uitgehakte weg door de bergen heen van Wellington naar de andere kant van de berg de R43 die naar Worchester en Ceres leidt. De pass is door Thomas Bains tussen 1848 en 1852 ontwikkeld. Het is nu een nationaal monument. Je hebt er schitterende uitzichten.
Via Ceres rijden we de Karoo in. de Karoo is het beste te omschrijven als een steppe (in het Khoe-San betekent het ‘land van de dorst’) Het lijkt alsof je op een maanlandschap terecht bent gekomen, waar niets groeit. Het doet een beetje denken aan Utah en Arizona van de US. De Karoo beslaat een derde van heel Zuid-Afrika afgebakend in het zuiden en westen door zee en in het oosten en noorden door de Oranjerivier.
We bezoeken een oud stadje in de Karoo, Matjiesfontein. Het oude Lord Milner Hotel bestaat nog steeds. Het oude treinstation is nu een museum. Het voelt alsof je 100 jaar in de tijd terug gaat. Alles is gericht op toerisme, want zelfs de bediening is nog in oude klederdracht gekleed.
Na een lange saaie weg, komen we aan in Laingsburg waar we de camper neerzetten en rustig aan een biertje/wijntje gaan.